Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

 

Pilates

Pilates is training van het lichaam gericht op balans, kracht, houding, coördinatie en ademhaling tijdens de bewegingen. Iemand die pilates beoefend ontwikkeld een sterk lichaam met een goede lichaamshouding, heeft een goed gevoel voor zijn of haar krachtgrenzen en bewegingsgrenzen. Uitgangspunt is het ontwikkelen van sterke core spieren; dit zijn de spieren in buik, rug en bekkenbodem die de lange wervelkolom, de schouders en het bekken met elkaar verbinden en begeleiden in beweging. Wanneer de romp krachtig en gecoördineerde bewegingen maakt, heeft dit een positieve invloed op wat een mens met zijn armen, benen en hoofd kan doen.  De bewegingsvorm heette eigenlijk “Contrology” en is begin 20ste eeuw bedacht door Oostenrijker: Joseph Pilates. Hij leerde zijn oefeningen als kind en bedacht er later nieuwe oefeningen bij. Zelf had hij veel baat bij de oefeningen omdat hij een zwakke gezondheid had en door de oefeningen sterker werd in zijn longen en lichaam. Veel mensen zijn getraind door Joseph Pilates welke na zijn dood (1967) zijn bewegingsleer wilden doorgeven aan de nieuwe generaties. In overleg met zijn vrouw is de bewegingsleer toen Pilates gaan heten in plaats van Contrology.

Joseph Pilates bedacht staande, zittende, knielende en liggende oefeningen. Hij ontwierp speciale apparaten om oefeningen nog uitdagender te maken en de zwaartekracht goed te kunnen benutten om sterker te worden. In nieuwe generatie trainers zijn kleine instrumenten ontwikkeld die zonder toestellen op de mat kunnen worden gebruikt om oefeningen leuker, makkelijker of zwaarder te maken.

Pilates is geen yoga: Pilates heeft geen spirituele basis, maar is puur gericht op functionele bewegingen. Pilates is bedoeld om spieren sterk en soepel te maken en geeft duidelijk het gevoel van krachttraining waarbij iedere krachtoefening vraagt om de juiste houding van het gehele lichaam en een bewuste begeleidende krachtige ademhaling. Bij yoga wordt de ademhaling vaak naar een ontspannen buikzone gebracht, terwijl tijdens de pilates getraind wordt op soepele tussenribspieren, zodat de borstkas zich makkelijk kan vergroten voor een goede inademing en de buikspieren aangespannen kunnen blijven.

Pilates kan beoefend wordt worden als bewegingsvorm op zichzelf, om verder te revalideren na fysiotherapie (je moet trainbaar zijn), tijdens en na een zwangerschap maar ook als ondersteuning voor andere sporten, waarbij de pilatestraining het gehele lichaam verder versterkt en uitbalanceert waardoor de sportprestaties kunnen worden verbeterd. Denk hierbij aan bijvoorbeeld atletiek, paardrijden, dansen, vecht- en balsporten. Ook als u last heeft van rugklachten, doordat bijvoorbeeld uw werk of studie langdurig stilzitten of veel staan verlangt kan pilatestraining voor verbetering zorgen.

Copyright © 2019 Body in Balance 't Gooi
Website laten maken door Modual | Open cookie voorkeuren