Net zoals andere websites maken ook wij gebruik van cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek van onze website voor jou nog makkelijker en persoonlijker te maken. Bovendien kunnen wij en derde partijen hiermee eventueel advertenties aanpassen aan jouw interesses en kun je informatie delen via social media. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord.

Pilates Heritage weekend Isle of Man

Op 4 en 5 mei jongstleden werd een event gehouden op de Isle of Man tussen UK en Ierland om het 100 jarig bestaan van “Pilates” te vieren. Trainers uit de hele wereld kwamen naar dit mooie eiland om hier om bijzondere reden stil te staan bij het feit dat al 100 jaar pilates wordt beoefend. Als enige uit Nederland was ik bij deze bijzondere trainingen….

Eerst een stukje historie: Bij aanvang van de eerste Wereldoorlog in 1914 werd op de Isle of Man een interneringskamp opgezet voor mensen die mogelijk als gevaarlijk werden gezien voor de Engelse samenleving of als burgers juist beschermd moesten worden in oorlog met de Nazi’s. Omdat Joseph Pilates als Oostenrijker naar Engeland was vertrokken voor de oorlog uitbrak, had hij zich deze ellende eigenlijk willen besparen. Helaas zagen de Engelsen zijn “Duitse” taal als gevaarlijk, misschien was hij wel een spion voor de Nazi’s. Dus hij werd opgepakt en geïnterneerd op de Isle of Man in kamp Knockaloe. Hij verbleef samen met 23.000 andere mensen in dit kamp op het eiland en gaf daarbuiten op het veld zijn pilateslessen. Ook organiseerde hij turn- en bokswedstrijden in het kamp. Na de oorlog kreeg hij zijn vrijheid terug in 1919 en vertrok hij naar Amerika.

Zelf vertrok ik op 3 mei jl. naar Isle of Man met het vliegtuig van Amsterdam naar Manchester UK en door naar Isle of Man met vlucht 2. Het eiland is best groot (572 km) en groen met veel heuvels en zelfs enkele bergen. Het heeft stranden en boulevards en het centrum van de hoofdstad Douglas ligt aan een prachtige baai met grote victoriaanse panden op de heuvels met uitzicht op zee. Het eiland heeft een eigen bestuur met een gouverneur en heeft zelfs eigen bankbiljetten en munten! Officieel is het eiland in bezit van de Engelse Koningin Elizabeth. Ze proberen financieel onafhankelijk te zijn van Engeland, maar dat is in de praktijk zo ik gehoord heb erg moeilijk.

Op vrijdagmiddag arriveerde ik, samen met een instructrice uit New York, die ook training zou gaan geven aan de deelnemers: Roberta Kirschenbaum. Het was leuk om alvast met haar kennis te maken. Zij heeft de originele pilatesstudio van Joseph Pilates in New York in bezit en geeft daar dagelijks haar trainingen. Aangekomen in Douglas ben ik naar het Manx museum geweest, waar veel te leren was over de historie van het eiland.

Zaterdag 8.30 uur aanmelding bij Michael King (Athene) die het weekend georganiseerd had en om 9.00 uur werden alle trainers in een zaal in Best Western Hotel voorgesteld en startte hij zelf de eerste workout. Dans en vloeiende pilates movements wisselden elkaar af; warm waren we! Met weinig pauze en slechts 1 kop koffie werden we getraind door Elisa Withers (Australië), Katya Smirnova (Oekraïne), Malcolm Muirhead (Schotland), Roberta Kirschenbaum (USA), Mo Sherring (Isle of Man) en Michael King (Griekenland). Dit zijn allemaal hele beroemde en toegewijde pilatestrainers. Het was pittig, maar zeer inspirerend om 8 a 9 uur achter elkaar te trainen met deze mensen.

Op zondag 5 mei vertrokken we naar het oorspronkelijk kampterrein Knockaloe, ruim een half uur rijden van Douglas. Daar was een speciale tent opgezet voor ons; daarin en buiten hebben we van alle trainers nog een hele dag training gekregen! Daarna hebben we met de historische onderzoekers een wandeling gemaakt over hoe het kamp er vroeger uit zag. Aan het einde van de historische wandeling werd een plaquette onthuld door Michael King en Mo Sherring voor de herinnering aan Joseph Pilates op deze plek. Ondertussen werden we bezocht door de gouverneur van het eiland en cameraploegen van de BBC! Trainers werden geïnterviewd en onze trainingen gefilmd. Ik deed erg mijn best, maar heb de uitzending gemist omdat maandagochtend onderweg was naar huis! Het weekend werd beklonken met een borrel en met allemaal nieuwe pilatescontacten ging ik maandagochtend heel vroeg weer terug naar Manchester, Amsterdam en Putten. Wat een belevenis!!!